De 5 oorzaken van agressief gedrag

Agressie kent vele oorzaken die in elke branche kunnen variëren. Ruwweg vallen ze in 5 categorieën onder te brengen.

Slecht nieuws

Bij slecht nieuws kun je denken aan het weigeren van een verzoek. Het niet waar kunnen maken van een verwachting. Of simpelweg het feit dat de koffieautomaat stuk is. Vele kleine vormen van slecht nieuws kunnen een grote reden voor agressie zijn.

Wachten

Wachten is een grote agressieveroorzaker. Het blijkt elke training weer dat veel deelnemers het effect van wachten onderschatten. Weet je waar je aan toe bent, dan kun je wachten nog aan. Weet je echter niet hoe lang je moet wachten, dan klim je al snel in jouw emotie.

Niet gehoord voelen/worden

Mensen die zich niet gehoord voelen, gaan strijden voor hun belang. Op het moment dat iemand ergens vol van zit en zich niet (voldoende) gehoord voelt, zal diegene harder zijn best gaan doen dit alsnog te bereiken. Mensen die zich niet gehoord voelen, zijn ook minder geneigd open te staan voor jouw kant van het verhaal.

Onvoldoende dienstverlening

Dit is een behoorlijk subjectieve agressieveroorzaker. Soms hebben mensen verwachtingen van jouw medewerkers of jouw bedrijf. Als die mensen het gevoel krijgen dat deze verwachtingen niet worden ingelost, kunnen ze dat zien als onvoldoende dienstverlening. Dat jouw medewerker niet kan, of niet hoeft te voldoen aan een bepaalde verwachting, is voor de agressor op dat moment totaal niet relevant.

Onveilig werk- of leefklimaat

Sommige mensen worden al gespannen als ze contact moeten opnemen met jouw medewerkers of zich naar jullie locatie moeten begeven. Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld al veel spanning oproepen bij een patiënt. Maar ook jouw medewerkers kunnen al voortijdige spanning ervaren als ze contact moeten opnemen met een lastige of agressieve cliënt.

Deze 5 belangrijkste oorzaken van agressie kunnen we niet allemaal voorkomen met een agressietraining. Ze horen bij het leven zelf. Wel is het belangrijk dat je realiseert dat deze omstandigheden kunnen bijdragen aan een gesprek met spanning. Heb je een cliënt laten wachten? En heb je vervolgens ook nog eens slecht nieuws? Dan heb je al twee belangrijke agressieveroorzakers beet. Bereid je in dat geval voor op soms een lastig gesprek.

Bekijk het trainingsaanbod

Praktische trainingen voor alle branches.

  • Leer agressie vroegtijdig herkennen
  • Afgestemd op jouw situatie
  • Vergroot je zelfvertrouwen
Bekijk alle agressietrainingen

Help mij kiezen

Wil je advies op maat voor jouw specifieke situatie?

Plan vrijblijvend een adviesgesprek met een van onze agressie experts.

Plan een adviesgesprek