Grensoverschrijdend gedrag

Grensoverschrijdend gedrag kent vele vormen. Belangrijk is dat jouw medewerkers de grenzen van de organisatie, maar ook de eigen grenzen goed herkennen.

Vaak merken we dat veel medewerkers klantvriendelijk gedrag nog wel eens verwarren met accepteren van grensoverschrijdend gedrag. Denk aan medewerkers van een klantenservice. Die een scheldende klant, toch klantvriendelijk te woord blijven staan. Alleen maar in de hoop de klacht sneller af te handelen en de klant tevreden te stellen. Het aangeven van grenzen en klantvriendelijk blijven, hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Vriendelijk je grenzen aangeven, is weinig effectief

Het aangeven van grenzen kan voor mensen in een dienstverlenend beroep (of we het nou over zorg of retail hebben) een behoorlijke uitdaging zijn. Vaak gaan we onze begrenzing aankleden met beleefdheidsvormen. Maar daarmee haal je de kracht en effectiviteit van de begrenzing onderuit.

Voorbeelden van vriendelijk je grenzen aangeven:

  • “Ik heb liever niet dat je dit zegt”
  • “Zou je daar mee willen stoppen”
  • “Ik zou graag willen dat je…”

Vriendelijk begrenzen geeft nog steeds ruimte aan grensoverschrijdend gedrag

Al deze vriendelijk bedoelde begrenzingen, laten de deur open om het grensoverschrijdende gedrag voort te zetten. “Ik heb liever niet dat je dit zegt…”, maar het mag dus wel. Een begrenzing kan duidelijk, direct en toch vriendelijk zijn. Bovendien hebben we vaak de neiging de begrenzing te willen verantwoorden: uitleggen waarom het gedrag niet door de beugel kan. Hoe meer tekst je aan een begrenzing geeft, hoe meer discussie ze zal uitlokken. Begrens het grensoverschrijdende gedrag en blijf tegelijkertijd openstaan voor de persoon.

Leer duidelijk begrenzen met zelfvertrouwen

Tijdens onze agressietrainingen leer je op een rustige én duidelijke manier begrenzen met zelfvertrouwen. Je leert jouw grenzen herkennen, uitdragen en waar moet benadrukken. Ook leer je omgaan met mensen die het stoppen van het grensoverschrijdende gedrag weigeren. Zelfs na meerdere waarschuwingen. Nee leren zeggen is een kunst. Wij helpen jouw medewerkers er graag bij.

Bekijk het trainingsaanbod

Praktische trainingen voor alle branches.

  • Leer agressie vroegtijdig herkennen
  • Afgestemd op jouw situatie
  • Vergroot je zelfvertrouwen
Bekijk alle agressietrainingen

Help mij kiezen

Wil je advies op maat voor jouw specifieke situatie?

Plan vrijblijvend een adviesgesprek met een van onze agressie experts.

Plan een adviesgesprek