De onzinnige discussie: “debate me”

Geschatte leestijd: 2 minuten

“Wat vind jij dan van die regels? Het slaat toch nergens op?”

Iedereen heeft een mening, en in deze tijden van Social Media, corona en onvrede zijn mensen niet al te zuinig in het geven van hun mening. Ook richting professionals die hun werk doen. Zodra sommige mensen ergens een niet welgevallige mening ontdekken, willen ze graag (gevraagd of ongevraagd) het debat aangaan. In je vrije tijd soms al irritant, maar als je je werk probeert uit te oefenen helemaal vervelend.

Agressie door onvrede over regels

Tijdens de covid-crisis waren er allerhande regels waar veel mensen het niet eens mee waren. Dat leverde veel agressie op. De verantwoordelijkheid voor de naleving van deze regels kwam vaak bij professionals te liggen, of het nou gaat om onderwijs, retail of zorginstellingen. Vakkenvullers die boze klanten mogen uitleggen waarom ze een mondmasker op moesten. Onderwijzers die moesten opletten of kinderen niet te dicht naast elkaar gingen zitten in de pauze. Verpleging die boze familieleden moesten vragen om één voor één bij de patiënt op bezoek te gaan. Deze situaties zorgden dagelijks voor veel terugkerende (en soms eentonige) agressieve discussies.

“Hoe blijf ik uit oeverloze discussies?”

Tijdens onze agressietraining in de zorg en andere dienstverlenende beroepen is dit dan ook een veelgehoorde vraag: “hoe blijf ik uit oeverloze discussies”? Niet alleen is het vervelend om keer op keer hetzelfde gesprek te moeten voeren, ook de intensiteit en agressie die bij sommige van die discussies komt kijken vreet energie van de professional. Eigenlijk zoekt iedereen naar die ene magische zin om de discussie winnend af te sluiten. Volgens ons is de enige winnende strategie simpelweg niet meegaan in discussie. “The only winning move is not to play”.

Kijk naar de emotie achter de discussie

Het blijkt dat discussie over de regels bij de professional vaak de reflex oproept om zich (of het instituut dat men vertegenwoordigt) te verantwoorden. Dit levert vaak juist meer discussie op en werkt dus contraproductief.

Tijdens onze agressietrainingen kijken we vooral naar de emotie die achter de discussie zit.

  • Maakt men het persoonlijk, of is men vooral ontevreden over de situatie?
  • Wat roept de communicatie bij de professional op?
  • Waarom zou je eigenlijk in discussie gaan?

Een vuurtje heeft brandhout nodig, en wij leren de professional niet meer hout op het vuur te gooien.

We helpen jouw werknemers bij het erkennen van de onvrede en het vervolgens professioneel uitdragen van de regels. Nieuwsgierig hoe we dat doen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

onzinnige discussie